28 listopada 2015

Tworzymy atmosferę - zasiej lawendę spodziewaj się plonu


Jakiś czas temu mieliśmy możliwość otrzymania nasion lawendy dzięki inicjatywie Tworzymy atmosferę. 
Osobiście uwielbiam jej zapach , kojarzy mi się ze świeżością , latem , więc chętnie wzięłam udział w tej akcji .  Przyznam szczerze , że nawet o tym zapomniałam ale dzięki temu miałam miłą niespodziankę w piątek gdy w skrzynce zobaczyłam przesyłkę , w której znajdowały się nasiona .


Lawenda jest rośliną rejonu Morza Śródziemnego - w stanie dzikim można ją spotkać w Europie Południowej i Afryce Północnej.W naszych ogrodach i parkach też jest coraz częściej sadzona. Są to w zależności od gatunku rośliny dwuletnie, byliny lub wieloletnie krzewy czy krzewinki o wys. 20-50 cm. tworzące gęsto rosnące krzaczki . Większość z nas zapewne zapach lawendy kojarzy dzięki różnego typu kosmetykom , sama obecnie posiadam mgiełkę do ciała o takim zapachu .  Piękna kwiecista woń , jak dla mnie bardzo kobieca .
Lawenda jest symbolem Prowansji, gdzie wykorzystuje się ją w produkcji pysznych miodów lawendowych.

Nie tylko w Prowansji można podziwiać i upajać się zapachem lawendy; również w Dalmacji, na wyspie Hvar zachwycają porośnięte lawendą wzgórza.
Lawendy używa się również jako przyprawy - najczęściej jako składnika ziół prowansalskich. Można stosować lawendę jako przyprawę do jagnięciny i królika.
Zapach olejku lawendowego łagodzi stres i napięcie. 

Ja jeszcze dzisiaj posadzę nasionka i z niecierpliwością będę czekała na plony , a wy braliście udział w tej inicjatywie?






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz